نکات مهم برای برندسازی با یوتیوب
ساخت هویت منحصر به فرد از طراحی بصری تا تولید محتوای ارزشمند و تعامل هوشمندانه و نحوه بهینهسازی ویدیوها برای جذب مخاطب وفادار
ساخت هویت منحصر به فرد از طراحی بصری تا تولید محتوای ارزشمند و تعامل هوشمندانه و نحوه بهینهسازی ویدیوها برای جذب مخاطب وفادار
برندسازی در یوتیوب یکی از مؤثرترین روشها برای جذب مخاطبان وفادار و افزایش شناخت برند است. برندسازی موفق در یوتیوب نیازمند تمرکز بر یک حوزه تخصصی و تولید محتوای باارزش به صورت مستمر است و همچنین باید با طراحی حرفهای و یکپارچه (بندانگشتی، عنوان و محتوا) و تعامل فعال با مخاطبان، یک جامعه وفادار برند خود بسازید
نام کانال شما مثل یک ویترین است و باید در نگاه اول جذاب و به یاد ماندنی باشد بهتر است نامی انتخاب کنید که کوتاه ساده و مرتبط با موضوع کانال باشد مثلا اگر کانال شما درباره آشپزی است نامی مثل آشپزخانگی بهتر از یک نام کلی مثل چنل غذا است چون خاص تر است و هویت مستقل دارد همچنین قبل از انتخاب نام مطمئن شوید در شبکه های اجتماعی دیگر هم قابل ثبت باشد تا برند شما یکپارچه بماند
لوگو و بنر کانال شما مثل کارت ویزیت دیجیتال است و باید حس برند شما را منتقل کند اگر بودجه کمی دارید می توانید از ابزارهای رایگان مثل Canva استفاده کنید اما سعی کنید طراحی شلوغ نباشد و رنگ هایی متناسب با شخصیت برندتان انتخاب کنید مثلا اگر کانال شما درباره سفر است از رنگ های آبی و سبز برای القای آرامش و طبیعت استفاده کنید همچنین لوگوی شما باید حتی در ابعاد کوچک مثل آیکون موبایل قابل تشخیص باشد
مهم ترین بخش برندسازی محتوای شماست حتی اگر بهترین نام و لوگو را داشته باشید اما محتوای ضعیف ارائه دهید مخاطبان شما را فراموش خواهند کرد سعی کنید در هر ویدیو یک ارزش واضح به بیننده بدهید مثلا آموزش سرگرمی یا اطلاعات مفید همچنین برنامه انتشار منظم داشته باشید مثلا هر هفته یک ویدیو در روز و ساعت مشخص این کار باعث می شود مخاطبان به مرور به شما اعتماد کنند و مشتاق ویدیوهای بعدی باشند
عنوان ویدیو باید مثل یک تیتر جذاب باشد که مخاطب را وسوسه کند روی آن کلیک کند اما گول زننده نباشد مثلا به جای ویدیوی جالب بنویسید ۵ ترفند پخت کیک که هیچ جا نگفته اند در توضیحات هم جزئیات بیشتری بدهید و از کلمات کلیدی استفاده کنید مثلا اگر ویدیوی شما درباره تعمیر خودرو است کلماتی مثل آموزش تعمیر خودرو یا رفع مشکل ماشین را حتما در توضیحات بگنجانید
تگ ها مثل راهنمای یوتیوب هستند که به سیستم می گویند محتوای شما درباره چیست مثلا اگر ویدیوی شما درباره تمرینات ورزشی در خانه است تگ هایی مثل ورزش در خانه تمرین بدون وسیله یا فیتنس آسان می تواند کمک کند یوتیوب ویدیوی شما را به مخاطبان مرتبط نشان دهد اما از تگ های بی ربط فقط برای دیده شدن استفاده نکنید چون ممکن است الگوریتم یوتیوب را گمراه کنید
مخاطبان شما وقتی کامنت می گذارند یا سوال می پرسند انتظار پاسخ دارند حتی اگر یک تشکر ساده باشد این کار حس ارتباط شخصی ایجاد می کند و وفاداری مخاطبان را افزایش می دهد می توانید در بعضی ویدیوها از نظرات آنها ایده بگیرید مثلا بگویید به پیشنهاد یکی از دوستان امروز درباره این موضوع صحبت می کنم این کار باعث می شود مخاطبان احساس کنند بخشی از کانال هستند
یوتیوب تنها نباید باشد برای رشد سریع تر می توانید در اینستاگرام توییتر یا حتی تلگرام هم فعال باشید مثله قطره چکان محتوای یوتیوب خود را در این شبکه ها منتشر کنید مثلا یک تیزر کوتاه از ویدیو در اینستاگرام قرار دهید و مخاطبان را به کانال یوتیوب هدایت کنید همچنین می توانید لینک کانال یوتیوب را در پروفایل همه شبکه های اجتماعی خود قرار دهید
همکاری با یوتیوبرهای دیگر مثل معرفی دو طرفه است مثلا اگر شما یک کانال آشپزی دارید می توانید با یک کانال درباره تغذیه سالم همکاری کنید و مخاطبان هر دو کانال را با هم آشنا کنید این کار هم اعتبار شما را افزایش می دهد هم باعث می شود مخاطبان جدیدی پیدا کنید که ممکن است به محتوای شما علاقه داشته باشند
یوتیوب استودیو پر از اطلاعات مفید است مثلا می توانید ببینید مخاطبان شما بیشتر از کدام کشورها هستند یا در کدام قسمت از ویدیو بیشترین تعداد افراد ویدیو را قطع می کنند این اطلاعات به شما کمک می کند محتوای بهتری تولید کنید مثلا اگر می بینید مخاطبان شما بیشتر اهل ایران هستند می توانید محتوای خود را بیشتر متناسب با سلیقه آنها تنظیم کنید
برند شدن یک شبه اتفاق نمی افتد حتی یوتیوبرهای بزرگ هم ماه ها یا سال ها زمان گذاشته اند تا به جایگاه فعلی برسند مهم این است که با وجود تعداد کم مخاطبان در ابتدا دلسرد نشوید و به تولید محتوای با کیفیت ادامه دهید اگر محتوای شما واقعا مفید باشد به مرور دیده خواهید شد
برندسازی در یوتیوب مثل ساختن یک خانه است که باید پایه های آن محکم باشد اگر این نکات را با دقت و حوصله اجرا کنید به مرور کانال شما به یک برند معتبر تبدیل می شود که مخاطبان به آن اعتماد دارند و به دنبال محتوای جدید شما می گردند موفق باشید