تاریخچه یوتیوب

تاریخچه یوتیوب

یوتیوب توسط چاد هرلی و استیو چن و جاوید کریم که هر سه از کارمندان شرکت پی پال بودند و معروف‌ترین وب‌گاه بارگذاری و تماشای ویدئو در فوریه ۲۰۰۵ ایجاد شد

امیر آمون | ۱۰ مهر ۱۴۰۲ |

یوتیوب یک پلتفرم رسانه های اجتماعی و وب سایت برای به اشتراک گذاری ویدیو ها است که در ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ توسط استیو چن و چاد هرلی و جاوید کریم که آنها سه کارمند سابق شرکت تجارت الکترونیک آمریکایی پی پال ثبت شد و آنها این ایده را داشتند که مردم عادی از اشتراک گذاری ویدیو های خانگی خود لذت می برند و دفتر مرکزی این شرکت در سن برونو و کالیفرنیا قرار دارد.

مدت کوتاهی پس از افتتاح سایت به صورت محدود بتا در می ۲۰۰۵ و حدود ۳۰۰۰۰ بازدید کننده در روز جذب می کرد و تا زمانی که یوتیوب به طور رسمی در ۱۵ دسامبر ۲۰۰۵ راه اندازی شد و هر روز بیش از دو میلیون بازدید ویدئو داشت و تا ژانویه ۲۰۰۶ این تعداد به بیش از ۲۵ میلیون بازدید افزایش یافت و تعداد ویدیو های موجود در این سایت در مارس ۲۰۰۶ از ۲۵ میلیون فراتر رفت و روزانه بیش از ۲۰۰۰۰ ویدیو جدید آپلود شد و تا تابستان ۲۰۰۶ یوتیوب بیش از ۱۰۰ میلیون ویدیو در روز ارائه می‌ کرد و تعداد ویدیو هایی که در سایت آپلود می‌ شدند و نشانی از کاهش سرعت نداشتند.

رشد چشمگیر ترافیک در یوتیوب

رشد چشمگیر ترافیک در یوتیوب

رشد چشمگیر ترافیک در یوتیوب مجموعه ای از مشکلات خود را ایجاد کرد و این شرکت به طور مداوم مجبور به خرید تجهیزات کامپیوتری بیشتر و اتصالات پهنای باند بیشتری به اینترنت بود و یوتیوب مجبور شد منابع مالی بیشتری را برای دعوی قضایی احتمالی اختصاص دهد و بسیاری از شرکت های رسانه ای دریافتند که برخی از ویدیو های آپلود شده در یوتیوب حاوی مطالب دارای حق چاپ است و یوتیوب با موفقیت محدود در تجاری سازی وب سایت خود یا مهار هزینه های فزاینده آن و شروع به جستجوی خریدار کرد.

در سال ۲۰۰۵ شرکت موتور جستجوی آمریکایی Google Inc یک سرویس ویدیویی به نام Google Video راه‌اندازی کرد و اما نتوانست ترافیک زیادی ایجاد کند و از گوگل خواسته شد تا یوتیوب را به قیمت ۱٫۶۵ میلیارد دلار در نوامبر ۲۰۰۶ خریداری کند و به جای ادغام وب‌سایت‌ ها با این حال گوگل فعالیت یوتیوب را مانند قبل ادامه داد و برای کاهش خطر شکایت نقض حق نسخه‌برداری Google با تعدادی از شرکت‌ های سرگرمی مذاکره کرد که به محتوای ویدیویی دارای حق نسخه‌برداری اجازه می‌ دهد در یوتیوب ظاهر شود و به کاربران یوتیوب این حق را می‌ دهد که آهنگ‌ های دارای حق نسخه‌برداری خاصی را در ویدیو های خود لحاظ کنند و موافقت کرد که ده ها هزار فایل ویدیویی دارای حق چاپ را از یوتیوب حذف کند و در نوامبر ۲۰۰۸ گوگل با Metro-Goldwyn-Mayer, Inc به توافق رسید تا برخی از فیلم‌ ها و برنامه‌ های تلویزیونی تمام‌ قد استودیو را نمایش دهد و پخش‌ ها برای تماشای آن رایگان بود و تبلیغات در کنار برنامه‌ ها پخش می‌ شد.

کاربرد یوتیوب برای کاربران

کاربرد یوتیوب برای کاربران

یوتیوب یک پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدیوی آنلاین آمریکایی است که دفتر مرکزی آن در سن برونو و کالیفرنیا واقع شده است و توسط سه کارمند سابق PayPal چاد هرلی و استیو چن و جاوید کریم در فوریه ۲۰۰۵ تأسیس شد و گوگل این سایت را در نوامبر ۲۰۰۶ به مبلغ ۱٫۶۵ میلیارد دلار خریداری کرد که به عنوان یکی از زیرمجموعه های گوگل فعالیت می کند.

یوتیوب به کاربران این امکان را می دهد که ویدیو ها را آپلود کنند و آنها را مشاهده کنند و آنها را با پسندیدن و نپسندیدن رتبه بندی کنند و آنها را به اشتراک بگذارند و ویدیو ها را به لیست های پخش اضافه کنند و گزارش دهند و درباره ویدیو ها نظر بدهند و مشترک سایر کاربران شوند و نمایه‌ های کاربر به‌ عنوان کانال‌ ها نشان‌دهنده فرضیه‌ ای است که این پلتفرم بر اساس آن استوار است و به هر کسی اجازه می‌ دهد یک ایستگاه پخش شخصی شبیه به تلویزیون را با گسترش ویدیوی درخواستی اداره کند.

اهمیت ویدیو ها در یوتیوب

اهمیت ویدیو ها در یوتیوب

این پلتفرم طیف گسترده ای از ویدیو های رسانه ای تولید شده توسط کاربر و شرکت ها را ارائه می دهد و محتوای موجود شامل کلیپ‌ های ویدیویی و کلیپ‌ های نمایش تلویزیونی ، موزیک ویدیو ، فیلم‌ های کوتاه و مستند ، ضبط‌ های صوتی ، تریلر فیلم ، پخش زنده و سایر محتوا ها مانند وبلاگ‌نویسی ویدیویی ، ویدیو های اصلی کوتاه و ویدیو های آموزشی است.

تا فوریه ۲۰۱۷ بیش از ۴۰۰ ساعت محتوا در هر دقیقه در یوتیوب آپلود می شد و روزانه یک میلیارد ساعت محتوا در یوتیوب مشاهده می شد و از اکتبر ۲۰۲۰ یوتیوب پس از گوگل دومین وب سایت محبوب جهان است و از ماه می ۲۰۱۹ که بیش از ۵۰۰ ساعت محتوای ویدیویی در هر دقیقه در یوتیوب آپلود می‌ شود و بر اساس درآمد سه ماهه تبلیغات گزارش شده و یوتیوب ۱۵ میلیارد دلار درآمد سالانه تخمین زده می شود.

یوتیوب در مورد جنبه‌ های عملیات خود و از جمله مدیریت محتوای دارای حق نسخه‌برداری موجود در ویدیو های آپلود شده و الگوریتم‌ های توصیه‌ شده‌ اش برای تداوم ویدیو هایی که تئوری‌ های توطئه و دروغ‌پردازی‌ ها را ترویج می‌ کنند و میزبانی ویدیو هایی که ظاهراً کودکان را هدف قرار می‌ دهند و حاوی خشونت یا وسوسه‌انگیز جنسی هستند و با انتقاد مواجه شده است و محتوایی که شامل شخصیت‌ های محبوب و ویدیو هایی از افراد زیر سن قانونی که فعالیت‌ های پدوفیلیک را در بخش نظرات خود جذب می‌ کنند و خط‌مشی‌ های متغیر در مورد انواع محتوایی که واجد شرایط کسب درآمد از طریق تبلیغات هستند.

سال شروع یوتیوب

سال شروع یوتیوب

نام دامنه YouTube.com در ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ فعال شد و با گزینه های آپلود ویدیو در ۲۳ آوریل ۲۰۰۵ پس از نامگذاری Tune In, Hook Up ایده اصلی چاد هرلی و استیو چن و جاوید کریم یکپارچه شد و این مفهوم یک سرویس دوستیابی آنلاین بود که در نهایت شکست خورد و اما یک پلتفرم ویدیویی و آپلود استثنایی داشت و پس از نمایش بدنام جاستین تیمبرلیک و جانت جکسون در نیمه‌وقت سه سازنده متوجه شدند که نمی‌ توانند هیچ ویدیویی از آن را در اینترنت پیدا کنند و پس از اینکه متوجه شدند این نوع پلتفرم وجود ندارد و تغییراتی را انجام دادند تا به اولین اشتراک‌گذاری عمده ویدیو تبدیل شود.

ایده شرکت جدید این بود که متخصصان غیر کامپیوتری بتوانند از یک رابط کاربری ساده استفاده کنند که به کاربر امکان می داد ویدیو های پخش جریانی را از طریق مرورگر های وب استاندارد و سرعت اینترنت مدرن منتشر کند و آپلود و مشاهده کند و در نهایت ایجاد یک پلتفرم پخش ویدیویی آسان برای استفاده که باعث استرس کاربران جدید اینترنت در اوایل دهه ۲۰۰۰ نشود.

ساخت اولین ویدیو یوتیوب

ساخت اولین ویدیو یوتیوب

اولین ویدیوی یوتیوب با عنوان من در باغ وحش در ۲۳ آوریل ۲۰۰۵ آپلود شد و یکی از بنیان گذاران جاوید کریم را در باغ وحش سن دیگو نشان می دهد و در حال حاضر بیش از ۱۲۰ میلیون بازدید و تقریبا ۵ میلیون لایک دارد و هرلی پشت بیشتر ظاهر وب سایت بود و او از مهارت های هنری خود برای ایجاد لوگو استفاده کرد و ظاهر وب سایت را طراحی کرد و چن مطمئن شد که صفحه واقعاً کار می کند و هیچ مشکلی در روند آپلود و پخش وجود نخواهد داشت و کریم یک برنامه نویس بود و کمک کرد تا اطمینان حاصل شود که وب سایت اولیه به درستی کنار هم قرار گرفته و در طراحی و برنامه نویسی کمک می کند.
یوتیوب به عنوان یک شرکت سرمایه گذاری شده توسط فرشتگان شروع به کار کرد که از یک دفتر موقت در یک گاراژ کار می کرد و در نوامبر ۲۰۰۵ شرکت مخاطره‌آمیز Sequoia Capital 3.5 میلیون دلار اولیه سرمایه‌گذاری کرد و رولوف بوتا به هیئت مدیره یوتیوب پیوست و در آوریل ۲۰۰۶، Sequoia و Artis Capital Management 8 میلیون دلار اضافی در شرکت سرمایه گذاری کردند که در چند ماه اول رشد قابل توجهی را تجربه کرده بود.